یک ترکیب طبیعی موجود در سبزیجات به بهبود کبد چرب کمک می کند

9 فوریه 2020 - یک مطالعه جدید نشان داد که یک ترکیب طبیعی که در انواع سبزیجات خانواده ی کلم وجود دارد و همچنین توسط میکروب های روده ای تولید می شود، در حذف چربی در بیماری کبد چرب بسیار موثر است.

این مطالعه، که در مجلهHepatology منتشر شد، در مورد تركیبی بنام ایندول صحبت می کند كه توسط باكتری های روده ای نیز تولید می گردد اما در سبزیجات خانواده ی کلم بوفور یافت می شود. این یافته می تواند به ایجاد روشهای جدیدی برای مدیریت یا جلوگیری از بیماری کبد چرب کمک کند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شرایطی است که در آن کبد از چربی پر می شود. این بیماری ممکن است به دلیل پرخوری در غذاهایی با محتوای بالای چربی اشباع، ایجاد گردد. یک عامل خطر دیگر برای کبد چرب، چاقی است، که خطر کبد چرب را در مقایسه با جمعیت عمومی(غیر چاق) 7 تا 10 برابر افزایش می دهد.

چاقی یک مشکل متابولیکی است که التهاب را فعال می کند، التهاب به نوبه خود توسط گلبول های سفید به نام ماکروفاژها هدایت می شود. نقش ماکروفاژها در مبارزه با مولکولهای سمی یا ناآشنا حیاتی است. عملکرد ماکروفاژها در بیماری کبد چرب منجر به وخیم تر شدن صدمات کبدی می شود زیرا این سلولها دارای مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که به از بین بردن باکتری ها و سایر مواد خارجی کمک می کنند. اگر NAFLD درمان نشود، می تواند سلامت کبد را به خطر بیاندازد و باعث سیروز کبدی یا حتی سرطان شود.

تمرکز این مطالعه بررسی اثرات ایندول بر کبد چرب در 137 فرد چینی بود. ایندولها در کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی و انواع دیگر کلم یافت می شوند. ایندول در هنگام تجزیه ی اسید آمینه ی تریپتوفان، که یک مونو اسید آمینه است، تولید می شود.

این مطالعه همچنین بررسی کرد که چگونه ایندول هنگامی که در غلظت های مختلفی وجود داشته باشد، بر حیواناتی که با رژیم غذایی کم چرب و پرچرب تغذیه می شوند، تاثیر می گذارد. رژیم غذایی پرچرب، وضعیتی را مانند آنچه در NAFLD مشاهده می شود، در موشها ایجاد می کند.

محققان همچنین اثرات ایندول را بر روی سلولهای کبد و رودهی افراد بررسی کردند. سلول های روده معمولاً پیام های ضد التهابی به کبد ارسال می کنند. ایندول بیان یک ژن اصلی(PFKFB3) ، که ویژه سلولهای ایمنی از منشاء مغز استخوان هستند، را افزایش می دهد. این کار تجزیه گلوکز را تنظیم می کند و همچنین فعالیت التهابی ماکروفاژها را مهار می کند.

هنگامی که محققان این ژن را سرکوب نمودند، کبد چرب با افزایش فعالیت التهابی ماکروفاژها، تشدید شد. در این وضعیت ایندول بیشتر اثرات خود را بربیماری کبد چرب، در حیوانات چاقی که بر اثر تغذیه با رژیم غذایی پرچرب به این بیماری مبتلا شده بودند، از دست داد.

علاوه بر این، در این مطالعه فعالیت باکتری های روده ای تولید کننده ایندول بررسی شد. باکتری های روده تأثیرات متفاوتی در روند این بیماری دارند. آنهایی که ایندول تولید می کنند، تأثیر مثبتی بر کاهش تجمع چربی در کبد دارند.

مطالعه حاضر به بررسی التهاب در روده و کبد در پیش بینی نتیجه ی قرار گرفتن در معرض ایندول در NAFLD، پرداخته است. همچنین، بهبود کبد چرب با استفاده از ایندول را در مدلهای حیوانی مورد بررسی قرار داد.

یافته ها

بین شاخص توده بدنی و سطح ایندول خون همبستگی معکوسی وجود دارد، بطوریکه هرچه فرد سنگین وزن تر باشد، غلظت ایندول در خون او پایین تر است. در افرادی که از نظر بالینی چاق هستند در مقایسه با افراد لاغر، میزان ایندول به طور قابل توجهی پایین تر است. سطوح پایین تر ایندول نیز با چربی بیشتر در کبد مرتبط بود.

هنگامی که حیوانات مبتلا به کبد چرب القا شده با رژیم غذایی پر چرب، با ایندول درمان شدند، میزان چربی تجمع یافته در داخل کبد آنها کاهش و التهاب کبدی آنها تسکین یافت. این به محققان کمک می کند تا نقش واقعی ایندول را در این شرایط و در کاهش التهاب کبد تشخیص دهند. همچنین این نتایج روشن کرد که چه نوع فایده ای را می توان از فعالیت ایندول در افراد دارای این بیماری انتظار داشت.

شانون گلازر، یکی از محققان این پژوهش می گوید: ارتباط بین روده و کبد لایه ای دیگر از پیچیدگی را به مطالعات مربوط به بیماری کبد چرب غیر الکلی اضافه کرد و ما در آینده برای درک کامل نقش ایندول به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

به گفته ی محققان، غذاهای حاوی سطح بالای ایندول یا داروهایی که از طریق همین مکانیسم عمل می کنند، می توانند درمان های جدیدی را برای NAFLD ارائه دهند. همچنین آنها فکر می کنند این رویکرد می تواند به جلوگیری از بیماری NAFLD کمک کند. یکی از محققان این مطالعه Chaodong Wu می گوید: جلوگیری از ایجاد و پیشرفت NAFLD ممکن است به رویکردهای غذایی وابسته باشد، تا اطمینان حاصل شود که میکروبهای روده به ایندول و سایر متابولیتها اجازه می دهند که به طور مؤثر کار خود را انجام دهند.

او معتقد است که در آینده در مورد چگونگی تغییر میکروب های روده ای از طریق مصرف غذاهای سالم برای تولید بهتر ایندول و سایر متابولیت ها، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. وی در نتیجه گیری گفت: بر اساس این تحقیق، ما معتقدیم غذاهای سالم با ظرفیت زیاد برای تولید ایندول، برای جلوگیری ازNAFLD  و بهبود سلامت افراد مبتلا به این بیماری مفید و حتی ضروری هستند. این مثال دیگری از تغییر رژیم غذایی در کمک به پیشگیری یا معالجه ی یک بیماری و بهبود رفاه و سلامت فرد است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200209/Chemical-in-veggies-help-heal-fatty-liver.aspx